@ordbild

  • Den 3 februari går startskottet för årets Melodifestival i Karlstad. Med syfte att peppa igång Sverige och att uppmärksamma Karlstad som evenemangsstad släpper nu Karlstads kommun, tillsammans med Linda Bengtzing, en schlagerversion av Värmlandsvisan. Värmlandsschlagern är producerad av Jimmy Jansson och finns på Spotify från och med idag. På med dansskorna! /Niclas

    https://open.spotify.com/track/4iePEzfmHRkQGpw6p4g7Qf

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Han är inte bara en utmärkt kreatör utan även en hård och rättvis bedömare av kommunikation. Nu tar vår copywriter Mats Åstrand plats i juryn för Resumés månadens kampanj. Lycka till alla kreatörer! //Peter

    https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/01/10/har-ar-juryn-for-manadens-kampanj-2018/

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Nyårskampanj från Coop Värmland. Jag-ska-börja-leva-sundare-äpplen för bara 12,90:-. /Niclas

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Ojoj när branschtidningen Resumé listar årets bästa jobb hamnar vi tvåa i PR under 2017. Tvåa i Alternativ media. Och totalt åttonde bästa byrån i Sverige, alla kategorier under 2017. God Jul! /Niclas

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Vi har knappt hunnit förstå att vi blev Årets byrå 2017 innan vi blir nominerade till Årets byrå 2018. Det är en rejäl julklapp från våra uppdragsgivare. Tack för det! //Peter

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Vissa projekt blir lite mer musikaliska och dansanta än andra. Som när vi skulle ta fram en julhälsning för Töcksfors Shoppingcenter med deras maskot Thony. Tack alla inblandade och inte minst de fantastiska dansarna från Dansstudion. Du hittar Thony X på Spotify också. Merry X-moose everybody! /Mia

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Nyss kom en gif som gjorde oss glada:
    7-årsjubileum som mikrolånfinansiärer hos Kiva. 1238 lån hittills. / Per

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Jobbet tog ett halvt dygn att göra. Så fort kan det gå när man läst in sig i 8 år. Igår belönades vi och Fotografiska med Årets bästa konsumentkampanj och dessutom Året bästa PR-kampanj alla kategorier tillsammans med Fotografiska med ”Det ojämställda priset”. Dubbla SM-guld :) Och lokalpressen fick fatt på Peter. / Per

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Vissa fredagar är bättre än andra. T.ex när är Daniel Romano dyker upp på kontoret för en minispelning. /Niclas

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Efter förra veckans nominering i 100-wattaren fortsätter Fotografiska och Det ojämställda priset att uppmärksammas. Nu i Spinn, som varje år belönar Sveriges bästa och mest effektiva PR-insatser. Så grattis Fotografiska! Och grattis till oss själva! /Niclas

    Till Ord&Bilds Facebook

  • I kväll 21.30 är det premiär för säsong 2 av Ack Värmland. TV4 bad oss hitta på något kul inför premiären och det blev en värmländsk språkskola med Björn A Ling och Johan Östling. I 14 filmer har de lärt ut värmländska ord som kan vara bra att kunna. Här är en av filmerna. Jämt gôrbra dä!/Mats

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Idag är en bra dag. Vi är tillsammans med Fotografiska nominerade till ett av Sveriges viktigaste kommunikationspriser där både bevisad effekt och kreativ höjd premieras – 100-wattaren. Nomineringen är för Det ojämställda priset där Fotografiska på den Internationella kvinnodagen höjde entréavgiften med 13% för män (lika mycket som män tjänar mer än kvinnor). Tack till gänget på Fotografiska för förtroendet. //Peter

    https://100wattaren.se/content/nomineringarna-2017

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Det är skillnad på kaffe och kaffe. I alla fall om man är från Värmland och ägs av 160 000 värmlänningar. /Niclas

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Hej Ebba Holt

    ny designer på Ord&Bild!



    Vem är du?

    Jag är en aktiv person som gillar att ha många järn i elden. Växte upp på en liten ort utanför Karlstad och har en förkärlek till naturen. Har tidigare pluggat förpackningsdesign på Brobygrafiska och grafisk design och illustration på Konstfack. Jag har jobbat för & Other Stories och efter 5 år i Stockholm är jag nu tillbaka i de Värmländska skogarna.



    Varför blev det Ord&Bild?

    Jag fick Ord&Bild rekommenderat av min tidigare lärare på Brobygrafiska som tyckte att jag skulle höra av mig till dem och visa min portfolio. Jag kom då i kontakt med Niclas Fors som är CD på Ord&Bild. Han gillade min portfolio och nu är jag här.



    Vad hoppas du kunna bidra med hos Ord&Bild?

    Förhoppningsvis nya infallsvinklar och arbetsmetoder som jag fått prova på under åren, både i Sverige och utomlands. Jag tror att mina erfarenheter av både den tekniska och estetiska sidan kan vara värdefulla i vardagen på Ord&Bild.



    Vad är det roligaste med att jobba med design och kommunikation?

    Att få utlopp för sin kreativitet och energi. Jag gillar att hitta nytänkande lösningar som kombineras med kundens önskemål.



    Kan du beskriva dig själv?

    Oj vad svårt. Mina vänner skulle nog säga att jag är driven, positiv, äkta, lyhörd och envis som få.



    Vad gör du när du inte jobbar?

    Då är jag kreativ med något eget projekt. Jag gillar att arbeta med screentryck och träsnitt. Nyligen har jag gjort en serie bilder inspirerade av musiktekniken sampling.



    Till sist, kan du avslöja en hemlis om dig själv?

    Hade en märklig böjelse som liten att i mina fickor samla på mig maskar, insekter och diverse fynd från skogen, vilket min mamma allt som oftast fick städa ur.

    /Mats

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Nu kan du läsa om lanseringen av Nästgårds i Resumé. Du kan även se de filmer som är en del av lanseringskampanjen. /Niclas

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Tillsammans med Coop Värmland relanserar vi nu varumärket Nästgårds. Sortimentet har renodlats och de nya förpackningarna ska på ett bättre sätt spegla den värmländska kvalité som Nästgårds innebär. Vi ses på Coop! /Aitman

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Tillsammans med våra vänner på Fotografiska reste vi förra sommaren (i samband med utställningen "Bilden av Garbo") statyn "The Statue of Integrity" mitt i Härjedalens vildmark. Statyn har sedan dess blivit en av Härjedalens stora sevärdheter. Men den kan vara lite svår att hitta. Trevlig helg! /Niclas

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Lillerud naturbruksgymnasium etablerades 1892. 125 år senare tyckte de det var dags för en uppdatering, med ny logotyp, profil, webbplats och kommunikation. /Mats

    Till Ord&Bilds Facebook

  • På lördag möter Färjestad Linköping i SHL-premiären och i samband med detta passar vi, tillsammans med Coop Värmland, på att sälja torsk. Läs mer om kampanjen och vårt samarbete med Coop Värmland i Resumé:

    https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/09/14/coop-varmland-i-shl-kampanj-infor-lordagens-premiar/

    /Niclas

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Nominerade till Svenska Designpriset 2017!
    Tillsammans med Fotografiska är vi nominerade för vårt event i samband med utställningen "Like a Horse". Vill du vara med och rösta fram vinnaren så klickar du på länken. /Niclas

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Hej Roya Sarvestani,

    ny produktionsledare på Ord&Bild!



    Vem är du?

    – Jag är en 25-årig tjej som precis pluggat klart på Information och PR-programmet på Karlstads universitet. Jag gillar kontraster och går lika gärna omkring i leriga stövlar i skogen som spelar skivor på någon klubb. Musik är ett stort intresse och jag driver egen klubb, arrangerar konserter och gör turnéproduktioner. Jag gillar att skriva och är intresserad av psykologi. Det är spännande att försöka förstå sig på människor.



    Varför blev det Ord & Bild?

    – Jag hade tidigare praktiserat på Ord&Bild under min utbildning, så när Peter ringde och erbjöd mig jobb var det inte så mycket att fundera på. Jag tycker det är en trevlig och varm stämning på byrån. Människorna är jordnära och jag uppskattar samtalen som pendlar mellan högt och lågt. Det finns en nördighet som jag gillar!



    Vad hoppas du kunna bidra med hos Ord & Bild?

    – Bland annat mina erfarenheter från musikbranschen och mitt stora nätverk. Att vara orädd och våga ta sig an utmaningar och att hitt nya vinklar på det. Jag gillar också ordning och reda och att göra listor för att skapa en ´ram för röran´. Det är jag bra på.



    Vad är det roligaste med att jobba med kommunikation?

    – Möjligheten att kunna bygga nya världar, inte minst med hjälp av sociala medier. Och att skapa fysiska upplevelser, till exempel med musik, text och bilder så att det blir en helhetsupplevelse.



    Kan du beskriva dig själv med några ord?

    – Hårt arbetande, ödmjuk, inkännande, extremt analytisk och social.



    Vad gör du när du inte jobbar?

    – Då är jag med min 18-åriga häst Molle som är min stora passion. Jag trivs också med att vara i skogen och dra mig undan i min stuga vid Gapern. Att skriva och fotografera är också två stora intressen.



    Till sist, kan du avslöja en hemlis om dig själv?

    – Många känner till mitt stora hästintresse, men det är kanske inte så många som vet att jag håller på med beridet bågskytte. Alltså, att skjuta med pilbåge från hästryggen i fart.

    /Mats

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Webbplatsen "The Pep Talk", som vi i början av året lanserade tillsammans med Karlstads universitet, är nu i final i Svenska Publishingpriset. Den 23 oktober vet vi vem som vinner. /Niclas

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Vi önskar eder alla en trevlig helg och riktar stor tacksamhet till alla som väljer att donera sina organ. /Folket i Ord&Bild

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Vi har gjort en sommarkampanj för Mitt i City i Karlstad. En plats där man kan hitta det mesta för alla typer av väder och intressen. Vi hoppas såklart att du får en lysande sommar, var du än befinner dig. Nu tar vi ledigt i tre veckor och är åter på plats måndag 31 juli. Trevlig sommar! /Folket i Ord&Bild

    Till Ord&Bilds Facebook

  • Det händer konstiga saker när studenterna tagit sommarlov. Tillsammans med Karlstads universitet lanserade vi igår årets sommarhälsning till skolans studenter. /Niclas

    Läs mer på resume:https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/07/03/stefan-holms-skrackhalsning-till-karlstads-studenter/

    Till Ord&Bilds Facebook