Att vakna rätt är viktigt för att känna sig pigg, må bra och kunna prestera i skolan på dagarna. Många studenter har däremot som vana att snooza på morgonen, något som inte är ett speciellt bra sätt att vakna på. Forskning visar istället att det bästa sättet att vakna är att snabbt väcka hjärnan. Med dessa insikter ville vi skapa en kampanj med syfte att sprida bilden av ett nutida universitet som verkligen bryr sig om sina studenter.
Vår strategi blev att ge studenterna ett hjälpmedel och en morot för att snabbt vakna på morgonen.
För att hjälpa studenter att vakna bättre blev vår lösning väckningsappen Wake Up Problem. Appen fungerar som en vanlig väckarklocka, med skillnaden att man måste svara på en kunskapsfråga för att stänga av larmet. Genom att svara på frågan väcker man hjärnan, samtidigt som man deltar i appens inbyggda tävling. Tävlingen kan följas via topp-listor och statistik, och för att vinna gäller det att svara rätt snabbast.
Appen uppmärksammades i SVT, Sveriges Radio, Nyhetsmorgon och i flera långa inslag på TV4-Nyheterna. Den förtjänade räckvidden nådde 2 500 000 människor och det förtjänade mediavärdet var tre gånger så högt som den totala kampanjkostnaden. Appen hade 3 000+ nedladdningar redan första månaden och 6 500 dagar fick en bättre start under de första tre månaderna.