TV4#Värmlandsshoppen case image
TV4#Värmlandsshoppen case image
TV4#Värmlandsshoppen case image

TV4

Värmlandsshoppen

Inför premiären av den nya komediserien ”Ack Värmland” (gjord av Ulf Malmros) gav oss TV4 ett tydligt uppdrag. Hjälp oss att skapa en värmlandshype.

STRATEGI

En av få saker som verkligen skiljer Värmland från andra län är dialekten. En dialekt som dessutom är både känd och omtyckt. Med detta i åtanke blev vår strategi att bygga kampanjen på humor, värme, en sorglös inställning och dialekt.

LÖSNING

Lösningen blev Värmlandsshoppen, en värmländsk TV-shop där det gick att beställa olika produkter med värmländska uttryck och bilder på ensemblen från Ack Värmland. För att ytterligare stärka värmlandskopplingen, den sociala spridningen och PR-värdet anlitades Bengt Alsterlind som programledare för Värmlandsshoppen. Kampanjen innefattade webbplatsen värmlandsshoppen.se, facebooksida, en mängd reklamfilmer, banners, printannonser och DR till utvalda personer med värmlandskoppling.

RESULTAT

Kampanjen fick stor medial uppmärksamhet och skapade en massiv debatt om den värmländska dialekten. Närmare 1,3 miljoner människor nåddes av den sociala spridningen och över 20 000 människor interagerade med Värmlandsshoppens Facebook-sida. Och viktigast av allt, över 1,9 miljoner såg premiäravsnittet.

En hälsning från TV4:
”Premiäravsnittet sågs av 1,9 miljoner människor. Fantastiska tittarsiffror och en otrolig respons i målgruppen. Så bra jobbat alla ni! Vi är överlyckliga.”

varmlandsshoppen.se

Facebook

Media