Rally Sweden #Closer to case image
Rally Sweden #Closer to case image
Rally Sweden #Closer to case image

Rally Sweden

Closer to

Rally Sweden har körts i Sverige sedan 1950 och är med över 200.000 åskådare Sveriges största återkommande publikevenemang. En stor fördel med Rally Sweden i jämförelse med andra rallyn runt om i världen är att man som besökare, tack vare den svenska öppenheten, kan komma riktigt nära både bilarna och stjärnorna. Rally Sweden kom till oss med en önskan om att växa. De ville göra detta genom att bli tydligare och långsiktigare.

STRATEGI

De flesta av nordens rallyfans är sedan länge trogna besökare på Rally Sweden. För att lyckas få ännu fler besökare behövde vi alltså bredda målgruppen. Strategin blev en ompaketering av hela eventet, förflyttningen gick från ”bara” motorer och olja till folkfest.

LÖSNING

Konceptet ”Closer to” som lyfte Rally Swedens totalerbjudande som en riktig folkfest. ”Closer to stars”, ”Closer to action”, ”Closer to party”, ”Closer to winter action” m.m. Kampanjen syntes i TV, på stortavlor och i annonser, men navet i allt var en ny webbplats och en satsning på sociala medier.

RESULTAT

Under årets Rally tredubblades följarna både på Facebook och Twitter och över tvåtusen bilder lades upp under #rallysweden på Instagram. Effekten syntes direkt med publikrekord på invigningskvällen och de största arenorna. Några dagar efter avslutat arrangemang tog vår uppdragsgivare emot följande kommentar från kollegorna på andra sidan jordklotet, Rally Australia, vilket vi ser som ett kvitto på vårt arbete.

”Greetings from your counterpart at Rally Australia, Chris Nixon. Rally Sweden looked fabulous on all the TV, web and social channels I followed at the weekend. And my special congratulations on your website – we are currently re-designing Rally Australia’s and yours is the best example in the WRC to inspire us. Very modern and spectator-orientated.”

Rally Sweden har av FIA blivit utsett världens bäst marknadsförda rally.

rallysweden_webb