Rally Sweden är Sveriges största årligen återkommande publikarrangemang och lockar varje februari besökare från hela världen. Rallyt marknadsförs varje år i breda kanaler från och med januari. Frågan inför 2015 var hur vi, förutom att producera den vanliga kampanjen i breda kanaler, skulle kunna hitta ett sätt att starta de kommunikativa insatserna betydligt tidigare än vanligt?
Med tanke på vår begränsade budget och internationella målgrupp var en längre kampanj i breda kanaler utesluten. Strategin för den kommunikativa ”tjuvstarten” landade därför i att hitta en idé som skulle kunna få fötter via PR och social spridning.
Lösningen blev Björn Waldegård och sajten thestar.se. Waldegård, en av rallyhistoriens största stjärnor, avled efter en tids sjukdom sommaren 2014, 70 år gammal. På thestar.se kunde rallyfans från hela världen hylla Waldegård genom att tända en stjärna för honom. För varje tänd stjärna skänktes 1 krona till Cancerfonden.
Månaden efter thestar.se (som rullades ut i början av december) lanserades årets kampanj i breda kanaler. Kampanjen byggde vidare på konceptet ”Closer to”. Den stora skillnaden från tidigare år var ett större bildfokus. Closer to People. Action. Happiness.
Thestar.se hade besökare från över 60 länder. Kampanjen uppmärksammades av fler än 30 bil- och motorsport-sajter med hundratusentals läsare. Den sociala spridningen nådde över 500 000 människor och stjärnor som Petter Solberg, Andreas Mikkelsen, Pontus Tideman och Ramona Karlsson delade kampanjen.
Rally Sweden 2015 blev en succé och lockade fler besökare än på många år. Invigningen drog rekordpublik med över 15 000 besökare. Rallyts kommunikation hyllades av både besökare och journalister.