Örebro SK#Hemmaklacken case image

Örebro SK

Hemmaklacken

På grund av Covid-19 spelades den allsvenska premiären 2020 inför tomma läktare. Med tanke på hur viktiga supportrarna på läktaren är för sitt lag, både som stöd och ekonomiskt, var frågan hur Örebro SK skulle kunna engagera sina fans och samtidigt generera intäkter i premiären mot AIK, trots att supportrarna inte kunde se matchen på plats?

STRATEGI

Att ge ÖSK-supportrar möjlighet att göra sin läktarsång hörd på arenan, hemifrån.

LÖSNING

Att lansera Hemmaklacken, en virtuell hejarklack i form av gamla ljudinspelningar från Örebro-klacken på Västra Stå. Ju fler supportrar som köpte en biljett till Hemmaklacken (via Allsvenskans ordinarie biljettsystem), desto högre spelades de inspelade klack-sångerna i högtalarna på arenan under uppvärmningen.

RESULTAT

ÖSK-supportrar applåderade projektet och 734 personer köpte biljett. Engagemanget i sociala medier var stort och bland annat Sveriges Radio, SVT Nyheter, Fotbollskanalen och SvenskaFans uppmärksammade projektet. Och viktigast av allt, trots tomma läktare fick ÖSKs trognaste supportrar möjlighet att sjunga igång sitt lag inför matchen.