Sedan många år är Örebro SK med och stöttar organisationen Kvinnohuset Örebros projekt ”En annan mamma” och deras arbete med att hjälpa våldsutsatta kvinnor (både genom uppmärksamhet och insamlingar).
I samband med den allsvenska matchen mot Malmö, under mors dag-veckan 2021, ville ÖSK hitta ett sätt att skapa uppmärksamhet kring projektet ”En annan mamma”, trots att matchen (p.g.a covid) spelades utan publik.
Fotbollssupportrar ser upp till spelarna i laget de håller på. Vi bestämde oss därför för att låta spelarna vara med och manifestera mammornas självklara och viktiga plats i sina och allas våra liv.
Lösningen blev en match där alla örebrospelare bar sina mammors namn på sina matchtröjor, istället för sina egna. Efter matchen lades tröjorna ut på auktion. En auktion som avslutades på mors dag och där alla intäkter oavkortat gick till Kvinnohuset Örebro. Projektet kommunicerades via PR, socialt och digitalt. De speciella matchtröjorna innebar att både SVT Sporten, Nerikes Allehanda och Discovery uppmärksammade projektet och Kvinnohusets arbete. Kvinnohuset såg en direkt ökning av donationer, samtidigt som tröjauktionen genererade närmare tjugo tusen kronor till organisationen.