Norrtälje Energi är det kommunala energibolaget som levererar fjärrvärme, stadsnät, el och elnät inom kommunen. De har en stark lokal förankring och stöttar bland annat det lokala föreningslivet och älskar sin hembygd.
Som vi alla vet är energi så mycket mer än el och värme, det kan även skapas av känslor och platser man gillar. Och älskar man Roslagen, borde det vara lätt att gilla det lokala energibolaget.
Kampanjen börjar med att visa på platser i regionen, där man gärna stannar till för att ”ladda batterierna”. Målgrupp är de boende och de som har sommarboende i regionen – och därmed kan antas ha starka känslor för Roslagen.
Andra delen i kampanjen gick ut på att visa att känslor faktiskt skapar energi, elektricitet som dessutom går att mäta. Tillsammans med forskare från CTF vid Karlstads universitet gjorde vi ett experiment där försökspersoner med anknytning till Roslagen fick titta på en film som bland annat innehöll bilder från Roslagen. Med hjälp av specialutrustning kunde vi mäta den elektrodermiska aktiviteten (elektriciteten som bildas) i huden och genom ansiktsavkodning tyda och läsa av försökspersonernas känslor.