Fotografiska#Designplattform case image
Fotografiska#Designplattform case image

Fotografiska

Designplattform

De första mötena kring Fotografiskas kommunikation skedde i bygghjälm i Stadsgårdshamnen 2009. Fotografi var fortfarande en elitistisk konstform men mobilkamerorna höll på att göra foto till var mans intresse. Var det moget för att bygga upp världens största fotografiska mötesplats? I Stockholm av alla städer? Var det ens möjligt att skapa det intresse som krävs för att det ska gå runt? Hur ska man hantera världsfotografers bilder i reklamen, för att slippa lägga in rubriker i konstverken? Och hur skapar man igenkänning över tid med all världens fotografers varierande stuk.

Lösning

Fotografiskas logotyp var redan klar. En klassisk, svartvit ikon. Sen handlade det om att hantera bilderna med vördnad. Låta dem få ett eget, orört utrymme. En enkel, typografiskt ren layout och tydlig avsändare som kan hänga med över tid.

Nästa ämne var målgrupp. Tre målgrupper mejslades fram där den största var den breda och folkliga. Med bilder som alltid håller en odiskutabelt hög nivå blev lösningen att hålla en folklig ton i språket. En inkluderande och inbjudande ton som kan kännas lite avväpnande och inte alltför skitnödig. Ett par exempel från första året är stortavlor för Fashion med Scarlet Johansson och en helsida om öppettider.

Resultat

Fotografiska har gjort många saker rätt. Sammantaget har det gjort Fotografiska till Sveriges största privata museidestination. Besöksmålet för år ett överträffades redan efter åtta månader och besökssiffran har ökat för varje år.