Blodomloppet#Den Personliga Tjataren case image

Blodomloppet

Den Personliga Tjataren

Blodomloppet har sedan 1993 arrangerats i syfte att uppmärksamma blodgivning och en hälsosam livsstil, och är idag Sveriges största motionslopp. Ju fler människor som deltar i loppet, desto mer uppmärksamhet får blodgivningen. Vi ville därför hitta ett sätt att skapa kännedom och få fler människor redo för loppet.

STRATEGI

Många människor har ibland svårt att hitta träningsmotivation och kan behöva hjälp med att komma igång. Långt ifrån alla har dock någon som kan hjälpa dem. Strategin, för att få fler människor redo för loppet, blev därför att erbjuda hjälp till dem som saknar träningsmotivation.

LÖSNING

Den Personliga Tjataren – en helt ny tjänst för alla i behov av någon som tjatade på dem om träning. Man registrerade sitt telefonnummer på blodomloppet.se/pt och blev sedan uppringd av den personliga tjataren (via förinspelade samtal) varje vecka under fyra veckor.

RESULTAT

Tjataren kommunicerades via sociala medier och digitalt. Bland annat Sveriges Radio uppmärksammade tjänsten och engagemanget på sociala medier var rekordstort. 4700 personer besökte webbplatsen och 500 personer registrerade sitt telefonnummer första månaden.