Birka Cruises#Snarkrabatten case image
Birka Cruises#Snarkrabatten case image

Birka Cruises

Snarkrabatten

Trots att kryssningsbranschen under flera år har sett antalet resenärer öka, har både Birka Cruises och deras konkurrenter fått svårare att locka människor till sina fredagskryssningar. För att ta reda på bakgrunden till problemet bestämde sig Birka för att undersöka vad människor istället väljer att göra på fredagskvällarna. Undersökningen, som genomfördes bland 1000 vuxna svenskar, visade att 94% brukar spendera sina fredagskvällar hemma, och att 71% regelbundet somnar i soffan framför tv:n.

STRATEGI

I ett försök att förändra människors fredagsvanor blev vår strategi att ge människor ett incitament till att byta tv-soffan mot fredagskryssning.

LÖSNING

Lösningen blev att erbjuda fredagströtta människor en snark-rabatt. På detnyafredagsmyset.se kunde man, under 8 veckor mellan klockan 17–24 på fredagar, mäta sitt eget, sin partners eller sin väns snarkljud. Ju högre snarkningar desto mer rabatt på en fredagskryssning fick man. Det nya fredagsmyset och snarkrabatten kommunicerades brett via banners och i sociala medier.

RESULTAT

9000 personer besökte webbplatsen, där man förutom att mäta snarkningar kunde läsa om Birkas fredagskryssningar. 98 personer lyckades att snarka sig till en rabattkod och viktigast av allt, under kampanjperioden ökade antalet bokningar av fredagskryssningar med 33% jämfört med samma period året före.