Fotografiska#Statue of Integrity case image
Fotografiska#Statue of Integrity case image

Fotografiska

Statue of Integrity

Sommaren 2016 hade utställningen ”Bilden av Garbo” premiär på Fotografiska. Då Greta Garbo är en av Sveriges största och mest älskade skådespelare genom tiderna såg Fotografiska en stor möjlighet i att locka en bred publik till utställningen. Vårt uppdrag var, att med en ytterst begränsad budget, hitta ett sätt att nå denna stora målgrupp.

Strategi

Med tanke på att Greta Garbo är en av filmvärldens främsta ikoner och en av de allra största Hollywoodstjärnorna genom tiderna ansåg vi att hon inte hade fått det erkännande och den uppmärksamhet hon var värd här hemma i Sverige. Vår strategi blev därför, att i samband med utställningen, passa på att hylla hennes minne på ett passande sätt.

Lösning

Lika känd som för sina filmroller och sitt utseende blev Greta Garbo för sitt tillbakadragna och hemlighetsfulla liv. För att uppmärksamma utställningen ”Bilden av Garbo” bestämde vi oss för att hylla Greta Garbo genom att resa en staty, skapad av den isländske konstnären Jón Leifsson, till hennes minne. Med tanke på hur skygg och tillbakadragen Greta Garbo var gjorde vi det på en ytterst folktom plats, långt bort från strålkastarljuset. Nämligen djupt inne i Härjedalens skogar, på en plats som passande nog heter Stockholm (precis som staden där hon föddes och växte upp). Statyn fick namnet ”The Statue of Integrity”.

Resultat

– Nästan alla större svenska medier rapporterade om statyn och utställningen
– Kampanjen uppmärksammades även internationellt. Bland annat i USA, Norge och Ryssland
– Uppskattningsvis nåddes ca 5 000 000 människor

greta_last

garbo_helikopter

garbo_plats

statyofintegrity_mobil

press