Svenska Hästars Värn#I trygga händer case image

Svenska Hästars Värn

I trygga händer

Det är tyvärr många hästar i Sverige som far illa och mår dåligt. Det är inte självklart att alla får de basala behoven av foder och vatten regelbundet tillgodosedda. En del går ute hela vintern, andra står instängda hela sina liv.

Svenska Hästars Värn (SHV) är en ideell organisation som hjälper utsatta hästar i hela landet. SHV har funnits i drygt 25 år och drivs på frivillig basis av entusiaster. Det har gjort att profil- och marknadsmaterial inte alltid har prioriterats.

SHV står inför stora utmaningar, de behöver fler medlemmar och bidragsgivare och av de som finns måste fler engagera sig mer. Organisationen behöver dessutom bli mer publik och visa att deras arbete gör skillnad. Vårt uppdrag var att förtydliga Svenska Hästars Värns varumärke och grafiska profil.

Strategi

Ambitionen med den nya profilen var att förflytta SHV från det generiska hästklubbs- och hästsportsutseendet, där de försvinner bland klubbar och klädmärken, till att tydligt visa att det är en seriös hjälporganisation.

Lösning

Handen, som även bildar bokstäverna SHV, ska ge en trygg och omhändertagande känsla samtidigt som färgerna och formen signalerar ”akut hjälp”.