Putte i Parken#Sveriges största musikfestival case image
Putte i Parken#Sveriges största musikfestival case image

Putte i Parken

Sveriges största musikfestival

Putte i Parken är Karlskoga-festivalen som 2012 flyttade till Karlstad med syfte att växa. 2014 ändrade festivalen strategi och blev en gratisfestival. Den nya ekonomiska modellen blev en succé och inför sommaren 2016 bestämde man att även genomföra festivalen i Stockholm, Örebro och Leksand. Vårt uppdrag var att ge festivalen en ny identitet.

Strategi

Som gratisfestival är man, till skillnad från många andra festivaler, tillgänglig för alla. Och eftersom festivalens mål är att erbjuda musik för alla smaker blir festivalen med automatik en plats där olika typer av stilar och människor möts. Människor som annars antagligen inte hade valt att besöka samma typ av festival. Detta var något vi tog fasta på i arbetet med identiteten.

Lösning

En färgstark palett tillsammans med glada och karaktäristiska illustrationer. Illustrationer i form av en brokig skara människor och figurer, som på ett lekfullt och skruvat sätt symboliserar bredden på festivalens målgrupp. Den nya identiteten togs bland annat ut på webben, annonsering, affischer och på festivalområdet.

Resultat

Sommaren 2016 besökte fler än 250 000 personer festivalen, vilket gör Putte i Parken till Sveriges största musikfestival.

Affisch

putteiparken_ipad

putteiparken_ipad_artister

 

 

staket1

staket2

staket3