Nästgårds#Identitet och förpackningsdesign case image
Nästgårds#Identitet och förpackningsdesign case image

Nästgårds

Identitet och förpackningsdesign

Nästgårds är Coop Värmlands eget varumärke för en serie livsmedelsprodukter som är tillverkade i Värmland. I sortimentet hittar du till exempel korvar, potatis, honung, salladsröror, sylt, rapsolja, tårtor och smörgåstårtor. Under 2016 inledde vi tillsammans med Coop Värmland ett större varumärkesarbete som resulterade i ändrat sortiment, ny varumärkesplattform, ny logotyp och ny förpackningsdesign.

Strategi

Designen var tvungen att kunna bära upp olika produktgrupper och olika typer av
förpackningar. Därför behövdes en designpalett som klarar variation men ändå ger en distinkt igenkänning i butik.

Lösning

En design inspirerad av gamla värmländska gårdar (Nästgårds). En ny logotyp med inspiration från det värmländska åkerlandskapet med sina plogfåror och solen i centrum. Ett tapetmönster hämtat från dåtidens värmländska kök, samt en färgskala med det lantliga kökets naturliga färger.

Resultat

En tydlig men levande design som nu kommer till liv i butikshyllor över hela Värmland. Efter nylanseringen i september 2017 har försäljningen överträffat de uppsatta målen. Majonäsbaserade sallader, som potatis- och mimosasallad, har sedan lanseringen av den nya designen sett en försäljningsökning på 10% (jämfört med samma period året före).

Ett urval av Nästgårds produkter
Nästgårds potatissäck
Nästgårds sallader
Nästgårds korvar
Nästgårds honung
Nästgårds rapsolja