Karlstads kommun#Värmlandsschlagern case image

Karlstads kommun

Värmlandsschlagern

Karlstads kommun har som mål att bli Sveriges fjärde bästa evenemangsstad. I februari 2018 stod Karlstad och Värmland värd för deltävling 1 av Melodifestivalen och man ville då ta tillfället i akt att, med schlagerfantaster som målgrupp, uppmärksamma Karlstad som evenemangsstad.

STRATEGI

Nu blir Värmland mer schlager!

LÖSNING

Vi bestämde vi oss för att peppa igång och välkomna schlager-världen till Karlstad och Värmland. Lösningen blev att släppa en schlagerversion av den klassiska Värmlandsvisan. Den nya låten, som framförs av Linda Bengtzing och är producerad av Jimmy Jansson (båda med värmländska rötter), fick namnet Värmlandsschlagern. Lanseringen skedde på Spotify och kommunicerades via PR, sociala medier, utomhus, samt i Expressens melodifestivalbilaga.

RESULTAT

Värmlandsschlagern hade under första månaden över 70 000 lyssningar på Spotify. Nyheten om Värmlandsschlagern nådde 1 000 000 människor via redaktionella medier och över 50 000 människor via den organiska räckvidden på Facebook.