Karlstads Energi #Sången om Värmland case image
Karlstads Energi #Sången om Värmland case image

Karlstads Energi

Sången om Värmland

Karlstads Energi hade sedan länge varit det naturliga valet av el-leverantör för de flesta karlstadsbor. Frågan var nu hur man skulle kunna locka fler kunder även utanför Karlstad?

STRATEGI

Lösningen blev en kommunikativ ompositionering, från Karlstads elbolag till det värmländska elbolaget. För visst borde fler värmläningar välja ett värmländskt elbolaget om dom blev påminda om att det faktiskt fanns ett?

LÖSNING

Den kommunikativa lösningen blev den utflyttade värmlänningen Erika Jonsson och den mobilfilm som hon sommaren 2014 publicerade på sin Facebook-sida. Filmen, där hon framför sin låt ”Sången om Värmland”, fick vid publicering snabbt stor spridning och delades över 7000 gånger. Karlstads Energis kampanj med Erikas originalfilm syntes under två veckor i TV4, i banners och via PR.

RESULTAT

– Mobilbannern blev den mest klickade i VFs historia
– Besökstatistiken på karlstadsenergi.se var all time high
– Antalet nya kunder ökade med + 12% (jämfört med samma period året före)