Karlstads universitet#Drömlåten case image
Karlstads universitet#Drömlåten case image

Karlstads universitet

Drömlåten

Karlstads universitet blev universitet 1999 och är ett av landets yngsta universitet. Men med över 16.000 studenter är det idag varken nytt eller litet. Trots tillväxten har universitetet lyckats att bevara den lilla skolans engagemang och personliga omtanke för sina studenter, något de ville att fler blivande studenter skulle känna till inför högskolevalet våren 2017.

Strategi

Sömn är viktigt för både studier och hälsan. Så när en undersökning visade att 53% av studenterna på Karlstads universitet ibland har sömnproblem bestämde vi oss för att göra något åt saken.

Lösning

En vaggvisa anpassad för studenter. 2006 släppte Timo Räisänen den punkiga hitten ”Fear No Darkness, Promised Child”. 2017 släppte vi tillsammans med Timo den nya versionen, ”Fear No Darkness, Lullaby”. Vaggvisan med tillhörande musikvideo lanserades på drömlåten.se där man även kunde läsa mer om universitetet och deras sömnforskning.

Resultat

– Kampanjen fick ett massivt genomslag
– 8 000 000 i redaktionell räckvidd
– Över 1,5 miljoner i redaktionellt PR-värde
– Displayannonseringen konverterade 3 gånger högre än snittet
– 17 000 personer besökte drömlåten.se
– Besökarna stannade på sidan i 2 minuter och 12 sekunder
– Antalet ansökningar till Karlstads universitet ökade med 4% (1 av endast 2 svenska universitet som ökade våren 2017)

Drömlåten utomhus