Friends #Friends Art Gallery case image
Friends #Friends Art Gallery case image

Friends

Friends Art Gallery

Inför sommaren 2013 inledde Friends ett samarbete med musikfestivalen Putte i parken. Samarbetet innebar att Friends fanns på plats under festivalens fyra dagar. Vårt uppdrag var att skapa uppmärksamhet (både på plats och via PR) samt att hjälpa Friends samla in så mycket pengar som möjligt under festivalen.

STRATEGI

Festivalbesökare är på festival för artisterna och musiken. De är ute efter några glädjefyllda dagar och det sista som de vill tänka på är mobbning och andra orättvisor. Det var därför viktigt att aktivera Friends på ett sätt som gjorde dem till en naturlig del av festivalen.

LÖSNING

Lösningen blev Friends Art Gallery. Ett galleri mitt på festivalområdet där Friends sålde kända artisters låtar, ord för ord, på unika signerade konstark. Medverkande artister var Håkan Hellström, Amanda Jenssen, Movitz, Oskar Linnros och Timo Räisänen.

RESULTAT

Galleriet blev en av festivalens stora snackisar. Alla artister sålde bra och Håkan Hellström skapade tumult. Redan flera timmar före säljstart ringlade kön till galleriet lång och arken sålde slut direkt. Kampanjen fick ett massivt genomslag i media då bl.a. ca 50 av Sveriges största tidningar uppmärksammade kampanjen. Bland annat Metro, SvD, Expressen, Skånskan och GP.