Etnografiska museet#The Human Flower case image

Etnografiska museet

The Human Flower

Etnografiskas utställning Human Nature kretsade kring hur människans överkonsumtion sätter djupa spår i vår planet. Utställningen visade inte bara hur vår konsumtion påverkar miljön, utan gav även tips på vad man kan göra för att minska sin miljöpåverkan. Vårt uppdrag var att ta fram en kampanj som skulle skapa uppmärksamhet kring utställningen och samtidigt få människor att tänka till kring sin konsumtion.

STRATEGI

Hur vår konsumtion påverkar miljön kan ofta vara svårt att förstå, inte minst då effekten av det vi konsumerar idag, kanske syns först om 20 år, eller på andra sidan jorden. För att få fler människor att reflektera över sin konsumtion bestämde vi oss därför för att göra det hela lite mer direkt och greppbart.

LÖSNING

The Human Flower – en installation med syfte att på ett konkret sätt påminna om hur vår konsumtion påverkar miljön. Installationen, som var placerad i en glasmonter inne på Etnografiska museet, bestod av en blomma och ett automatiserat bevattningssystem. Bevattningssystemet var kopplat mot webbplatsen humanflower.se, där man kunde följa blommans liv via en webbkamera, och skriva på ett shoppingkontrakt där man lovade att minska sin konsumtion. För varje person som skrev på kontraktet adderades 5 ml vatten i blommans vattentank. Inga påskrivna kontrakt, inget vatten till blomman. The Human Flower kommunicerades digitalt, socialt samt via blommans egna Twitter-konto.

RESULTAT

Efter två månader hade 5450 personer besökt webbplatsen och över 700 personer skrivit på shoppingkontraktet (och därmed lovat att minska sin konsumtion). På grund av pandemin tvingades museet tyvärr att stänga cirka två månader efter utställningens premiär. Blomman står, i skrivandets stund, dock kvar i sin monter på museet och kommer att fortsätta leva sitt liv så länge människor ser till att den får vatten.