Coop Värmland#Värmländska erbjudanden case image
Coop Värmland#Värmländska erbjudanden case image
Coop Värmland#Värmländska erbjudanden case image

Coop Värmland

Värmländska erbjudanden

Konsum Värmland var under många år marknadsledare och en värmländsk institution. När vi under 2016 inledde vårt samarbete hade de senaste åren kantats av negativa händelser som stora förluster, ledningsproblem, nedläggningar och återkommande mediadrev. Coop Sverige hade även bestämt att helt slopa varumärket Konsum. Konsum Värmland bytte därför, i september 2017, namn till Coop Värmland. Vårt uppdrag var att i samband med namnbytet ge Coop Värmland en nystart. Varumärket behövde återigen fyllas med en positiv känsla. Det var även viktigt att påminna alla värmlänningar om att Coop Värmland fortfarande är värmländskt, trots namnbytet. Det slutgiltiga målet är att ett mer omtyckt varumärke ska bidra till ökad försäljning och en fortsatt roll som marknadsledare i Värmland.

Strategi

Vi ville undvika att lansera ett lokalt koncept som skulle riskera att konkurrera med den nationella kommunikationen. Med ett antal förlustår i bagaget behövde våra insatser även ge effekt på både kort och lång sikt. Vår strategi blev därför att hela tiden vara produktnära. Att alltid kombinera priserbjudanden med varumärkesstärkande, värmländsk charm.

Lösning

Konceptet ”Värmländska erbjudanden”, där vi i samband med företeelser, händelser och högtider kommunicerar passande produkter. Alltid med glimten i ögat. Mottagandet hos värmlänningarna har varit över förväntan. Det pratas om kommunikationen som aldrig tidigare. Annonserade produkter har tagit slut i hyllorna och engagemanget på sociala medier har ökat markant. Eller som den ledande länstidningens ansvariga utgivare kommenterade med bild på sin privata Facebook i samband med lanseringsannonsen ”Kul annons i dagens tidning!”.

Print

 

Coop, socialt